9 клас

01.02.23р.

Українська мова

Тема:Складнопідрядні речення з підрядними умови,допустовими,наслідковими,порівняльними


Домашнє завдання в кінці презентації.

03.02.23р.

Українська мова

Тема:Складнопідрядні речення з кількома підрядними



Домашнє завдання:

Запишіть речення. Накресліть графічні схеми, визначте вид синтаксичних конструкцій.

1. Усі історики сходяться на тому що Нестор був надзвичайно освіче­ною людиною добре знався і в давньоруських і в іноземних літописах які читав в оригіналі (М. Слабошпицький).

 2. Якщо ж уважно читати старо­давні письмена з'ясовується що наші предки подекуди успішно перемагали різні хвороби і що вони навіть робили складні хірургічні операції (О. Єфімов).

 3. Розмовляй рідною мовою свого народу скрізь де її розуміють з усіма хто її розу міє (І. Огієнко).

 4. Відомо що коштовний камінь діамант це лише камінь і він не може служити прикрасою доки не має відповідної оправи (О. Корніяка).

 5. Зауважимо що всього кілька десятків років тому думали ніби міжпланетарний простір це вакуум і що магнітне поле Землі залиша­ється упорядкованим майже до відстаней на багато сотень тисяч кілометрів (І. Мінасян).

6. Грімр налив у ківш меду й подав щоб усі пили й кожний сказав би свою найкращу волю (М. Реріх).

 7. Отямилася Марійка тільки тоді коли човен ударило об гострий камінь і він перевернувся й почав тонути (Із кн. «Савур-могила»).

 До виділених слів діберіть антоніми. Визначте вид їх (спільнокореневі чи різнокореневі). Складіть з ними словосполучення


 15.02.23р.

Тема:Контрольна робота.Складнопідрядне речення      

        І варіант
1. Складнопідрядним називають таке складне речення, у якому:
 а) частини рівноправні за змістом і поєднані сурядним сполучником; б) частини нерівноправні за змістом і поєднані підрядним сполучником або сполучним словом; в)   частини нерівноправні за змістом і поєднані сурядним сполучником.
2. Укажіть складнопідрядне речення:
а) Схід уже червонів, але навколо ще стояла пітьма. б) Колос, викупаний сонцем, уклоняється ниві. в) У парку є одна стежина, де ходила ти.
3. Установіть   відповідність щодо місця підрядного речення стосовно головного:
а)  перед головним; б)  у середині головного; в)  після головного.
1.  Для того, щоб любити власний народ, не треба нам ненавидіти інший. 2. Скільки зір у високому небі, стільки співів у серці моїм. 3 . Слава народу, що йде у вікнах велетня сміливим кроком. 4. Чимало літ перевернулось, води чимало утекло.
4. Укажіть  речення, у якому частини поєднані за допомогою    сполучного слова:
а) У кожної людини є своя небесна свічечка, що освітлює її життєвий шлях. б) Я йшов полем і побачив, що на великому лузі зібралося багато лелек. в) Сонце пекло так, що й уночі степ пашів.
5. Знайдіть і випишіть складнопідрядне речення з означальною підрядною частиною.
Не поспішай з козами на торг, бо кіз продаси й гроші проїси. Змалку його обступали білі стіни, на яких висіли рушники. Доки сонце сходить і заходить, живуть і творять люди на землі.
6. Знайдіть і випишіть складнопідрядне речення зі з'ясувальною  підрядною частиною.
Я Нептуну півкопи грошей в руку суну, аби на морі шторм утих. Сонце пекло так, що й уночі степ пашів.  У народі кажуть, що мудрість приходить з роками.
7. Що називають складнопідрядним реченням з підрядною частиною місця. Навести приклад.
8.  Визначте вид підрядного речення, накресліть схему.
    Мене одразу ж потягло наперед, бо  за головами дорослих  нічого не було видно.
9. Визначте вид підрядного речення, накресліть схему.
    Молоді, чорняві скрипалі позакидали назад голови, так що на них ледве держались шапки.
10. Назвіть найхарактерніші ознаки складнопідрядних речень із неоднорідною підрядністю.
11. Перебудуйте прості речення з дієприкметниковими зворотами на складнопідрядне з означальними підрядними частинами.    На шляху розвитку кожної мови позначились історичні події, пережиті її народом. Безмежний степ, укритий снігом, спав. 
12. Підкресліть головні члени, накресліть схему, визначте тип речення, вид підрядних.
    Зненацька ти помічаєш безліч кольорів, які за всі ці похмурі дні непомітно надбала природа, щоб тепер уразити в саме серце.
        
  ІI варіант
1. Укажіть правильне твердження:
 а) у складнопідрядному реченні між частинами не ставиться кома; б) у складнопідрядному реченні прості речення синтаксично нерівноправні і об'єднані підрядними сполучниками чи сполучними словами; в) у складнопідрядному реченні прості речення синтаксично нерівноправні і об'єднані сурядними сполучниками.
2. Укажіть складнопідрядне речення:
а) Дністер вливається в лиман, що заріс очеретом. б) Тренер слухав учня, не перепиняючи й словом. в) За хвилину всі розійшлися, і тільки сповнені радості очі прикипіли до вікна.
3. Установіть   відповідність щодо місця підрядного речення стосовно головного:
а)  перед головним; б)  у середині головного; в)  після головного. 1. Коли Соломія примостилася на плоті, Остап одіпхнув його од берега. 2. Двері, із яких вийшли старшокласники, були відчинені. 3 . Ти чуєш, як хвилі клекочуть і вже не вертають назад. 4. Мама Іллі Святослава плела маскувальні сітки для військових.
4. Укажіть  речення, у якому частини поєднані за допомогою    сполучного слова:
а) Скажи що-небудь, щоб я тебе побачив.  б) Я виростав серед пісень, що їх співала мати.  в) Йому здавалося, що їхали цілу вічність.
5. Знайдіть і випишіть складнопідрядне речення з означальною підрядною частиною.
 Зупинися, людино, на мить і відчуй, як планеті болить. Я з піснею нічого не боюся, бо час її не подола в бою. Оратор зацікавив слухачів промовою, яка всіх  схвилювала.
6. Знайдіть і випишіть складнопідрядне речення зі з'ясувальною  підрядною частиною.
   Поблизу виднілась річка, по обидва боки якої росли верби. Усім треба знати, що природа – рідна мати. Я піду туди, де нині зацвіли троянди гожі.
7. Що називають складнопідрядним реченням з підрядною частиною часу. Навести приклад.
8. Визначте вид підрядного речення, накресліть схему.
Не зневажай душі моєї цвіту, бо з нього виросло кохання наше.
9. Визначте вид підрядного речення, накресліть схему.
   Я для пісні вікно розчинив, щоб вона залила мою душу весною.
10. Назвіть найхарактерніші ознаки складнопідрядних речень із однорідною підрядністю.
11. Перебудуйте прості речення з дієприкметниковими зворотами на складнопідрядне з означальними підрядними частинами.
      Денис, узутий у гумові чоботи, скочив у воду і потяг човен за ланцюг.  Уже видно гори, вкриті густим снігом.  
12. Підкресліть головні члени, накресліть схему, визначте тип речення, вид підрядних.
   Мова — наша зброя, якою ми служимо народові, що нас породив, вигодував і виховав.

17.02.23р.
Тема:Безсполучникове складне речення


 Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в простому і складному реченні. Знайти безсполучникові складні речення. Зробити синтаксичний розбір їх.

Це було навесні: травень буйно та пишно зацвів у садах Примор*я. Серед білого цвітіння вишень стоїть у Моринцях пам*ятник безсмертному Кобзареві. Тут він народився, тут уперше побачив світ. Тут зараз квітне сад, тут звівся над білими кронами бронзовий Тарас, він стоятиме на цьому місці віки.

Біля пам*ячника Шевченкові  схилилась якась мати з двома малими синами. Ось вона, мати – не кріпачка, не покритка – вона щаслива і вільна, прийшла зі своїми дітьми уклонитися Тарасові.

Довго стоять біля пам*ятника Тарасові Григоровичу, потім молода мати нахиляється і мовчки кладе до постамента пучечок голубих півників.

Придумати 5 речень, взявши за основу біографічні відомості про Т.Г.Шевченка, зробити синтаксичний розбір(вис.р.)

22.02.23р.
Тема:Діалог-обговорення актуальної теми


Домашнє завдання:скласти діалог-обговорення(тема на вибір учня)

24.02.23р.

Тема:Кома і крапка з комою у безсполучниковому складному  реченні 


Проаналізувати речення. З’ясувати, у яких — кома вживається між однорідними членами, а в яких — між частинами безсполучникового складного речення. Виписати безсполучникові складні речення. Визначити смислові відношення. Накреслити схеми.

1.     Сонце високо, косарі далеко, коси дзвенять, коні пасуться. 2. Пахне огірками і хлібом, пахне болотом і травами, десь гукають деркачі й перепілки (З тв. О. Довженка). 3. Світло хвилями ллється з неба, сповнює повітря, несито пожирає тіні на землі, заганяє їх під дерева, кущі, у гущину. 4. Ріс місяць і блід, росли скелі і блідли. 5. Якась добрість з’єднала берег і море, згоду і смуток (З тв. М. Коцюбинського). 6. Настав ранок, сонце вмило своє ще зелене від сну обличчя й розпустило промені (В. Пилип’юк).

1   Складіть речення, що відповідають за будовою поданим схемам. Визначте види речень

І в.

1.     [ ]; [ ].     2. [ ], і  [ ].

ІІ в.

1.     [ ], [ ], [ ]. 2.[ ],  (що ).


01.03.23р.
Тема:Смислові зв"язки у безсполучниковому реченні


Безсполучникові складні речення за характером синтаксичних і смислових зв'язків між частинами, що входять до їх складу, поділяються на дві основні групи:
1 — з однорідними частинами
2 — з неоднорідними частинами
Часто (але не завжди) БСР можна перетворити на складносурядні чи складнопідрядні речення.

БСР з однорідними частинами можуть виражати такі смислові відношення:
  
1) одночасність дій, явищ
Два голуби гуде, голубка туркоче (Нар.тв).
  
2) послідовність дій, явищ
Заходило сонце, вузенькі вулички спорожніли, люди ховалися по домівках.
  
3) зіставлення або протиставлення дій, явищ
Сіроманець уже не котився — його котив вітер (М.Вінграновський).

БСР з неоднорідними частинами можуть виражати такі смислові відношення:
 
1) причинові
Хат не було видно: вони потонули в снігу. — (можна поставити підрядний сполучник бо: Хат не було видно (чому?), бо вони потонули в снігу).
 
2) наслідкові
Добре навесні й улітку попрацювали — от і маєте що їсти взимку. — (можна поставити сполучник підрядності так що)
 
3) умовні
Своїх батьків поважатимеш — шану від власних дітей матимеш (Нар.тв.). — (можна поставити підрядний умовний сполучник якщо)
 
4) часові
Зійде сонце — утру сльози... (Т.Шевченко). — (утру сльози (коли?), коли зійде сонце)
 
5) з'ясувальні (доповнювальні, пояснювальні)
 Поступово давні медики усвідомили: потрібно постійно вивчати будову живих організмів (З дит. енцикл.). — (Усвідомили (що?), що потрібно вивчати...)

Завдання:
Виписати з «Кобзаря» Шевченка 5–6 безсполучникових складних речень, у яких між частинами вживається кома чи крапка з комою. Визначити смислові відношення, накреслити схеми; впр. 235 – практично, с.124 – 125 – вивчити правила.

Складіть БСР за поданими схемами.

[ ], [ ], [ ].

[ ] — [ ].

[ ]: [ ].

03.03.23р.

Тема:Контрольний твір-роздум на морально-етичну тему


Теми творів:

  • Цінуйте кожну мить життя.

  •  Бути Людиною просто і складно.

  •  Навіщо людині патріотзм.

  •  Яка професія для мене найповажніша.

  •  Мої ідеали та устрої.

  •  Розуміння рівноправності та волі особистості.

  •  Моя родина – моє багатство.





15.03.23р.
Тема:Двокрапка в безсполучниковому складному реченні



Прослухайте речення і згрупуйте їх за смисловими зв’язками. Запишіть номер речення у відповідну колонку: 1 — ті, у яких друга частина вказує на причину того, про що йдеться в першій частині речення; 2 — ті, у яких друга частина пояснює зміст пер­шої; 3 — ті, у яких друга частина доповнює зміст першої.

1.І диво дивне сталося із ним: совість заговорила (А.' Іщук), 2. А вас попросив би я зразки ліпити: ви чоловік тямущий (Леся Українка). 3. В осінній час сім погод у нас: сіє, віє, туманіє, шу­мить, мете, гуде і зверху йде (Народна творчість). 4. Я чув легенду: Прометей добув огонь для всіх людей (М. Упеник). 5. Умовк кобзар сумуючи: щось руки не грають (Т. Шевченко). 6. В час гарячий полу­дневий виглядаю у віконце: ясне море, ясні хмарки, ясне небо, ясне сонце (Леся Українка).


Списати речення, розставляючи потрібні розділові знаки. Визначити, які смислові відношення характерні цим конструкціям. Накреслити схеми.

1. Пам’ятайте наше життя це своєрідний храм цінний не тільки нашою працею а й мудрістю попередніх поколінь (Г. Бондаренко).

2. Ми знаємо води так багато на нашій землі (І. Падалко).

3. Нехай завжди оклично звучать взаємні побажання щоб нам жито родило! (В. Скуратівський).

4. Важливо пам’ятати людина має бути щирою привітною.

5. Привабливості людині надають особисті чесноти маючи добрий інтелект упевненість у своїх достоїнствах вона без сумніву швидко знайде спільну мову зі своїм співрозмовником (З тв. О. Корніяки).

6. Держімося землі вона нас держить (Нар. творчість).

7. Земля жива вона все чує і знає

(Б. Грінченко).

8. Здавна існував звичай від’їжджаючи в далекі краї брати з собою грудочку рідної землі (Г. Тарасенко).


17.03.23р.
Тема:Тире в безсполучниковому складному реченні





Завдання:
Дослідження-групування з усним обґрунтуванням.

Прочитати народні вислови. Дослідити, яку функцію виконує в них тире.

Згрупувати речення за правилами пунктуації:

а) тире між підметом і присудком;

б) тире в неповному реченні;

в) тире в безсполучниковому складному реченні. 

  1. Дай язикові волю – заведе в неволю.
  2. Добрий намір – то вже півсправи.
  3. Дурний язик – голові не приятель.
  4. Млин меле – борошно буде, язик меле – біда буде.
  5. Не допомагай грошима, а краще – плечима.
  6. Не дорогий початок, а – кінець.
  7. Не спіши побалакати – спіши працювати.
  8. Порожня бочка гучить, а повна – мовчить.
  9. Пуста думка – зайва ноша.
  10. Склав план – діло зробиш. (Нар. творчість).
Домашнє завдання:вивчити правило &27,впр 332(п.с.р.);впр 340(д.в.р.)



Немає коментарів:

Дописати коментар