І варіант
1.
У якому рядку всі іменники належать до ІІ відміни?
А дуб, береза, вікно Б село, мати, піч
В грім, сонце, батько Г Дніпро, теля, любов
2. У якому рядку всі іменники належать до
м’якої групи?
А кузня, олень, богатир Б
ноша, чоло, пеньок
В книга, стіна, вітальня Г мати, козеня, кермо
3. У
якому рядку всі іменники в орудному відмінку однини матимуть закінчення -ою?
А липа, шия, круча Б
Ілля, Микола, Олена
В груша, миля, точка Г
береза, крупа, левада
4. У
якому рядку всі іменники в кличному відмінку однини матимуть закінчення -е?
А круча, Мотря, жінка Б
Ілля, листоноша, пісня
В матуся, Юлія, тополя Г
доня, Аліна, книга
5.
У якому рядку всі іменники в родовому відмінку однини
матимуть закінчення –у (-ю)?
А пісок, додаток, трактор Б
епізод, інститут, вид
В ясен, барвінок, вальс Г
травень, хліб, дощ
6.
У якому рядку всі незмінювані іменники чоловічого роду?
А мосьє, шимпанзе, какаду Б
мадам, цеце, Кіліманджаро (гора)
В Міссісіпі (річка), СТО, соло Г капучино, Туапсе (місто), журі
7. Установіть
відповідність між орфограмою та правилом, що її пояснює
1.
(Не)ук,
(не)нависть. А протиставлення
2.
(Не)щастя,
а горе. Б заперечує лексичне
значення слова
3.
(Не)слава,
(не)довіра. В можна замінити
синонімом
4.
Це
зовсім (не)правда. Г без не
не вживається
8. Провідміняти
Ковальчук Олег Іванович, Калініченко
Ольга Петрівна
9. Запишіть
правильно слова: печ(и,е)во, буряч(и,
і)ння, кач(и,е)ня, гор(и, і)ння, мар(и,е)во, вул(и,е)чка, вікон(и,е)чко, водо/канал,
дизель/мотор, пів/арки, шести/денка, перекоти/поле, мати/й/мачуха,
авто/вело/мото/пробіг, екс/прем’єр, свят/вечір.
10 Написати
міні-розповідь про похід до зоопарку, використовуючи незмінні іменники.
ІІ варіант
1.
У якому рядку всі іменники належать до ІІІ відміни?
А дуб, береза, вікно Б
село, мати, піч
В грім, сонце, батько Г
мати, любов, тінь
2.
У якому
рядку всі іменники належать до твердої групи?
А кузня, олень, богатир Б
ноша, чоло, пеньок
В книга, стіна, вітер Г
мати, козеня, кермо
3.
У якому рядку всі іменники в орудному відмінку однини
матимуть закінчення -ею?
А липа, шия, круча Б
Ілля, Микола, Олена
В груша, миля, вежа Г
береза, крупа, левада
4.
У якому рядку всі іменники в кличному відмінку однини
матимуть закінчення -о?
А круча, Мотря, жінка Б
Ілля, листоноша, пісня
В матуся, Юлія, тополя Г
дочка, Аліна, книга
5.
У якому рядку всі іменники в родовому відмінку однини
матимуть закінчення –а (-я)?
А пісок, додаток, трактор Б епізод, інститут, вид
В ясен, барвінок, вальс Г
травень, хліб, грам
6.
У якому рядку всі незмінювані іменники жіночого роду?
А мосьє, шимпанзе, какаду Б
мадам, цеце, Кіліманджаро (гора)
В Міссісіпі (річка), СТО, соло Г капучино, Туапсе (місто), журі
7.
Установіть відповідність між орфограмою та правилом, що
її пояснює
5.
(Не)друг,
(не)воля. А протиставлення
6.
(Не)слава,
а ганьба. Б заперечує
лексичне значення слова
7.
(Не)дуг,
(не)года. В можна замінити
синонімом
8.
Це
зовсім (не)диво. Г без не
не вживається
8.
Провідміняти Коваленко
Анна Максимівна, Іваненко Сергій Павлович
9.
Запишіть правильно слова: вар(и,е)во, квасол(и, і)ння, гус(и,е)ня, кор(и, і)ння,
мар(и,е)во, нож(и,е)чок, верш(и,е)чок, сніго/пад, стоп/кран, пів/огірка, шести/денка,
Перебий/ніс, брат/і/сестра, авто/вело/мото/пробіг, максі/пальто, свят/вечір.
10.
Написати
міні-розповідь про похід до зоопарку, використовуючи незмінні іменники.
Намалювати
ілюстрації до казки. Написати міні-твір за «Казкою про яян» Емми Андієвської на
тему «Я у країні Яянії». Опрацювати матеріал підручника.
Вибірковий диктант.
Завдання: виписати з поданого тексту прикметники.
Небо, чисте та безхмарне, починало сіріти.
Праворуч від шляху, на темному просторі, виразно зазначилася чорна купа
великого лісу, а просто неї в полі – високе самотнє дерево.
Це той дуб над ярком. Він усе більше та більше
визначався, а темний простір ставав усе менше та менше чорним. Ще згодом – і
якесь сіро-сріблясте світло мов почало наливатися в темряву (За Б. Грінченком).
Перепишіть текст, підкресліть
прикметники як члени речення.
Україна
Україна – це тихі води і ясні зорі,
зелені сади, білі хати, лани золотої пшениці, медовії та молочнії ріки. Україна
– розкішний вінок із рути і барвінку. Немає в світі країни, ріднішої і
красивішої за Україну. Це батькова земля.
Домашнє завдання:(на вибір)
1.
Знайти
в тексті прикметники, визначити рід, відмінок.
Вечір
На білу гречку впали роси,
Веселі бджоли відгули.
Замовкло поле стоголосе
В обіймах золотої мли.
(М.Рильський)
2.
Із
поданого тексту виписати словосполучення, що складаються з прикметника та
іменника, виділити їх закінчення:
Українські криниці. Оспівані в народних піснях, вони з
давніх віків символізують загадковий образ дивної споруди над джерелом
підземної води. Нові криниці копали до літнього свята Івана Купала. З цього
гарного слова “криниця” виникло чимало українських прізвищ, назв міст, річок,
сіл.
3.
Провідмінювати
за відмінками подані сполучення прикметників із іменниками, виділивши
закінчення прикметників: народна вишивка, глиняний посуд,
біле полотно.
4.
Списати,
вставляючи прикметники, що в дужках, у потрібному відмінку, числі. Виділити
закінчення прикметників, визначити їх відмінок.
Серед (дитячий) іграшок та виробів (народний) мистецтва
часто трапляються (керамічний) пташки, коники, козлики, баранчики. Це (дитячий)
свистульки. На них можна виконувати (простий) мелодії. Діти люблять (яскравий)
і (цікавий) іграшку.
02.02.23р.
Українська мова
Тема:Групи прикметників за значенням.Перехід прикметників з однієї групи в іншу
1.)Визначте
розряд прикметників за
значенням і віднесіть його до певної групи за значенням
Якісні
прикметники |
Відносні
прикметники |
Присвійні
прикметники |
Ясний, зимовий, Оленин, тижневий, Андрієва,
сміливий, братове, приємний, легкий, розумний, широкий, міський, лисячий,
Шевченкова, прибережна, стрункий, мамине, військова, теплий, Софіїн, сестрин,
дерев’яний, золотий.
2.)На
місці пропусків вставте прикметники. Визначте їх розряд за значенням.
Дятел – ___________пташка, що живе у лісах,
парках та скверах. Пір’я на спині і крилах у нього _______ кольору, а
грудка_______, на голові, ніби ________ шапочка вдягнена. У дятла ______ дзьоб.
Ним він дістає комашок та личинок з-під кори дерев. Міцно тримається дятел
своїми кігтистими лапками за стовбур, спираючись на хвіст. Дуже ______ користь
приносить ця пташка.
03.02.23р.
Українська література
Тема: Емма Андієвська "Казка про яян".Порушення питань моралі,дружби,сили слова
Літературна гра «Світлофор».
1. 1.Пастушок, заганяючи козу, упав у
криницю.
2. 2.Хлопчик потрапив на площу великого
міста.
3. 3.Перший чоловік, до якого підійшов
козопас, не відповів на жодне його запитання.
4. 4. Зовсім зневірившись, хлопчик
натрапив на однолітка, який поділився з ним окрайцем хліба.
5. 5.Кожен яянин знає лише своє «я», і
тому запитань іншої людини просто не чує. Так
6. 6. Дідусь почув питання хлопчика тільки
тому, що він теж колись був чужинцем і його здолали немощі.
7. 7. Кожен яянин із задоволенням приймає
допомогу інших.
8. 8. Там усі харчуються власним «я».
9. 9 .Коли дідусь був юнгою на кораблі, то
випав за борт і опинився в місті яян.
10. 10. Вийти з міста можна було тільки дійшовши до
брами і сказавши: «Сім-сім, відчинись».
11. 11.Хлопчик хотів подбати про дідуся й
тому покликав його із собою.
12. 12. Повернувшись додому, малий козопас став красенем-велетнем.
Казка – епічний, розповідний, сюжетний художній твір усного походження про вигадані
та фантастичні події.
·
Отже, доведімо, що казка Емми Андієвської
має казкові та притчові елементи.
Казкові
особливості:
·
пастушок перечепився, упав і
потрапив до іншої місцевості;
·
місто з вузьких довгих веж, що весь
час завалювалися;
·
спосіб життя яян;
·
брама у місті відкривається тоді,
коли до неї звернешся і скажеш звичайнісіньке «ти»;
·
брама – жива істота (чекала, коли до
неї звернуться);
·
замість дідуся на плечах хлопця –
мішок, по гузир наповнений самоцвітами;
·
сім брам;
· щасливе закінчення твору.
Отже, це – казка. Але це казка
не проста, а казка-притча. Що таке притча?
Притча – коротке
оповідання алегоричного змісту з яскраво вираженою мораллю (повчанням) .
Повчальне (притчове)
значення твору:
·
повага до старших;
·
уміння боротися з труднощами і
долати їх;
·
відчувати не тільки своє «я», а
також «я» оточуючих;
· нічого немає кращого за рідну домівку, країни.
Тема: зображення фантастичної події: хлопець-козопас
потрапив у місто, де живуть тільки яяни.
Ідея: засудження
тих, хто чує тільки власне «я», до всього іншого – байдужі, возвеличення
доброти, чуйності, прагнення подати безкорисливу допомогу тому, хто її
потребує.
Нові поняття:
ЕГОЇЗМ - Негативна риса характеру, що
полягає у себелюбстві, байдужості до людей, постійному нехтуванні суспільними
інтересами задля особистих інтересів.
АЛЬТРУЇЗМ - Безкорисливе піклування про благо
інших і готовність жертвувати для інших своїми особистими інтересами;
протилежне егоїзм.
ЕМПАТІЯ – розуміння відносин, почуттів, психічних станів іншої особи в формі співпереживання, поставивши себе на місце іншого, одночасно порівнюючи свої
та чужі переживання.
Якими художніми засобами та
прийомами користувалась Емма Андієвська, щоб якнайточніше передати зміст та
ідею?
·
Епітети …….
Глибочезне провалля, кволий дідусь, коротесеньке слово, свіже повітря,
вельмишановна брама
·
Метафори……
Харчуються власним “Я”, здолали немощі, внутрішні підпори тримали мене,
брама випустила на волю.
·
Звертання …….
Вельмишановна брамо, хлопчику, дідусю
·
Гіпербола …….
Хлопчик підняв дідуся; замість дідуся мішок за
плечима.
Домашнє завдання:
Придумайте власне продовження казки.
13.02.23р.
Українська мова
Тема: Прикметники твердої та м"якої груп
14.02.23р.
Українська література
Тема: Контрольна робота
І варіант
Початковий рівень(по 0,5
бала за відповідь)
1. Що трапилося із Жар-птицею, героїнею вірша І.Жиленко?
А) Вона померла.
Б) Простудилась.
В) Загубилась.
Г) Її викрали.
2. Означеннями
«зелений», «голубий», «ніжно-фіалковий» лірична героїня вірша І.Жиленко «Підкова»
характеризує
а) сніг; б) літаки; в) кригу; г) небо.
3. Кого І.Калинець у
циклі «Дивосвіт» назвав «королевою темряви»?
а) Стежечку; б) Блискавку;
в) Веселку;
г) Криничку.
4. До кого
звертається у своїй поезії І. Калинець словами «обережно
не зачепися за камінець, переступи соломку»?
А) Веселки.
Б) Блискавки. В)
Кринички. Г) Стежечки.
5.Ким був хлопчик із «Казки про яян» Е. Андієвської?
А) Пастушком. Б)
Козачком. В) Наймитом. Г) Сиротою.
6. Говорюща риба та рибалка з казки Е.Андієвської товаришували, тому що
А) обоє любили рибалити;
Б) кожному з них не вистачало співбесідника й друга;
В) так наказала зробити рибалці жінка;
Г) це був хитрий план рибалки.
Середній рівень
1. Продовжте речення:
Притча – це …(1 бал)
2. Головна думка твору Е.
Андієвської «Казка про Яян» - ….(1 бал)
Достатній рівень
1.
Поясніть, чому ліричний герой поезії С.Чернілевського
«Теплота родинного інтиму…» почувається у рідній домівці затишно. (2 бали)
2.
Чи можна вірш І.Жиленко «Жар-птиця» назвати казкою? Чому?
(2 бали)
Високий рівень
Виконайте
одне із завдань. (3 бали)
1. Висловіть свої
судження про значення фантазії, творчої уяви, мрії в житті людини (на основі
вивчених творів та власних спостережень).
2. Цілую ніжно руки матері (за
творами С. Чернілевського, І. Калинця).
Початковий рівень (по
0,5 бала за відповідь)
1. У поезії І.Жиленко «Підкова» йдеться про підкову, яку:
А) загубив Дід Мороз; Б) загубили три білих коня;
В) намалювала дівчинка;
Г) почепили над дверима як оберіг.
2. Як, захворівши, лікується Жар-птиця ( за однойменною поезією І.Жиленко:
а) п’є мінералку і їсть цукерки;
б) п’є молоко, клює родзинки;
в) п’є гаряче молоко з медом; г) п’є ліки, мікстури.
3. Веселка в однойменному вірші І.Калинця побралася
а) з Котигорошком; б) із Сонцем;
в) із Соняшником;
г) з Місяченьком.
4. За якої умови герої твору «Казка про яян» Е. Андієвської могли вийти з міста?
А) коли заплатять гроші; Б) коли скажуть «ти»
В) коли чимось пожертвують;
Г)коли скажуть чарівне слово.
5. Балакуча риба з казки Е. Андієвської «Говорюща риба» покинула свій табун:
А) Тому, що їй хотілося
помандрувати;
Б) Тому, що її вигнали інші риби;
В) Тому, що їй не хотілося соромити
батьків;
Г) Тому, що вирішила шукати собі
пару.
6. Говорюща риба з казки
Е.Андієвської потрапила на сковорідку, тому що
А) була необережною й послизнулася;
Б) жінка розсердилася, що хтось може її перебалакати;
В) рибалка не попередив жінку, що його приятель - риба;
Г) рибалка навмисне підманув говорющу рибу.
Середній рівень
1. Продовжте речення:
Хорей – це …(1 бал)
2. Головна думка твору Е.
Андієвської «Говорюща риба» - ….. (1 бал)
Достатній рівень
1.
Добрим чи злим ви уявляєте старого гнома з вірша «Гном у
буфеті» Ірини Жиленко? З чого це видно? (2 бали)
2.
Чому, на вашу думку, говорючій рибі з однойменної притчі
Емми Андієвської не знайшлося місця ні у світі риб, ні серед людей? Відповідь
обґрунтуйте. (2 бали)
Високий рівень
Виконайте одне із завдань (3 бали)
1. Образне бачення світу, явищ природи — натхнення для
людської душі (за поетичним циклом «Дивосвіт» І. Калинця).
2.Яку проблематику порушує Е.Андієвська у
творі «Говорюща риба»?
Домашнє завдання:
Прочитайте. Визначте слова, які з прикметників перейшли в іменники. Укажіть відмінки цих слів.
1. Не скупий володіє багатством, а воно ним. 2. Потрібний, як лисому гребінь. 3. Це такий, що не уступить ні кінному, ні пішому (Народна творчість). 4. Вперед мерщій, вперед, мій карий (М. Чирський). 5. І для любої розмови мила вийшла на поріг (Б. Сосюра).
– Визначте, якими частинами мови є виділені слова у фразеологізмах: як мокре горить; заганяти на слизьке; пасти задніх; переливати з пустого в порожне. Розкрийте значення фразеологізмів, складіть із ними речення.
16.02.23р.
Українська мова
Тема:Творення прикметників (практично)
Утворіть відносні прикметники від власних назв за допомогою суфікса –ськ-. Поясніть орфограми у прикметниках. Підкресліть букви, що позначають чергування приголосних. Зразок: Галич – галицький.
Телефон батька, твори Франка, хата Шевченка, сестра Андрія, халат лікаря зошит дочки, адреса Марії, ролики брата, клюв орла, голос солов’я, вуха кроля, голова гуски, хвіст миші.
Утворіть прикметники від поданих сполук, виділіть способи словотворення.
Поза уроком, поза чергою, при садибі, при березі, між школами, од віку, над хмарою, жовтий і зелений, кислий і солодкий, блідий і рожевий.
Утворіть прикметники від твірних основ іменників, що в дужках. Виділіть словотворчі суфікси і визначте спосіб творення.
(Весна) степ, (голос) жайворонок, (барви) квіти, (дух) аромат, (блакить) небо,
(шовк) травичка, (сонце) спів, (дзвін) мелодія, (пшениця) лани.
Домашнє завдання:прочитати повість "Тореодори з Васюківки"
Легеньке завдання , старшенька сестра,
теплесенький вітерець , коротенький день,
швиденький поїзд, чужісінька сторона.
– У текстах яких стилів, найчастіше вживаються прикметники із суфіксами зменшувально-пестливого значення? .
– Які стилі мови вам відомі? .
24.02.23р.
Українська література
Тема:Всеволод Нестайко."Тореодори з Васюківки".Образи Яви Реня та Павлуші Завгороднього
За пам'яткою на стор. 236 охарактеризувати Яву або Павлушу (письмово).
27.02.23р.
Українська мова
Тема:Контрольний переказ тексту, що містить опис природи
2. Розділи його на частини (абзаци).
3. Склади план у вигляді заголовків до абзаців (частин).
4. Перекажи зміст кожної частини тексту за абзацами.
5. Запиши коротко зміст тексту за планом.
6. Пиши уважно, красиво; кожну частину починай з абзацу.
7. Перевір написане.
2. Розділи його на частини (абзаци).
3. Склади план у вигляді заголовків до абзаців (частин).
4. Перекажи зміст кожної частини тексту за абзацами.
5. Запиши коротко зміст тексту за планом.
6. Пиши уважно, красиво; кожну частину починай з абзацу.
7. Перевір написане.
Робота з текстом переказу
Як
чудово на прогулянці в зимовому лісі!
Все навкруги біле, вкрите пухнастим м'яким
снігом. На гілках дерев, особливо на широких лапах ялинок, лежать купи снігу,
схожі на шапки. Всі гілки схилилися під вагою снігу. Коли сніг падає з дерева,
гілка розпрямляється.
Небо
чисте, блакитне. На сонці сніг блищить, переливається і грає всіма барвами
веселки, навіть дивитися боляче на цю розкіш.
Мороз.
Сніг вискрипує і хрумає під ногами. Якщо взяти в руки трохи снігу і уважно
роздивитися, то кожна сніжинка — як витвір мистецтва, ніби якийсь казковий
майстер-ювелір зробив ці крихітні ажурні зірочки.
Дерева вкриті не тільки снігом, на гілках — іній
і паморозь.
У лісі
дуже тихо, здається, що всі сплять під білосніжною ковдрою. У морозному повітрі
звуки розносяться дуже швидко і лунають на далеку відстань. Ось ворона
каркнула, ось сорока застрекотіла, ось ще якась зимова пташка подала голос. А
це синичка цвірінькає. Насиплю їм хліба і борошна, їм важко знаходити їжу
взимку.
Ні, не
всі заснули. Ось і чиїсь сліди на снігу. Хто тут бігав? Може, заєць в білому
зимовому кожушку рятувався від рудої красуні-лисиці або від сірого зголоднілого
вовка.
Сонце
взимку сідає рано. Ось вже рожевіє сніг на капелюшках ялинок, а білі берізки
самі стають золотаво-рожевими. Спочатку блакитні, а потім сині і фіолетові тіні
лягають на сніг між дерев. Небо червоніє на заході, а зі сходу іде темрява,
навіть тоненький серпок місяця вже можна побачити. Вечоріє, холодно. Повертаємось
додому, по своїх слідах ідемо назад по хрусткому снігу. Вийшли з лісу,
озирнулись — а він вже чорний на синьому сніговому килимі.
Домашнє завдання на вибір за рівнями:
Вправа 1. До
поданих слів дібрати з довідки прикметники-синоніми, утворені
префіксальним способом за допомогою частки не. Пояснити написання.
Пасивний, бідний, загрозливий, безпрецедентний, грубий,
навіжений, короткий, збитковий, безмежний, поблажливий, наполегливий,
пам’ятний, особливий, зомлілий.
(Не)високі дерева; ця дівчина (не)висока; його будинок (не)високий, а низький; (не)заможні громадяни; мій брат (не)заможній; (не)гідний учинок; (не)щасний випадок; (не)гайний результат; (не)досяжна мрія; (не)мічний дідусь; це рішення (не)справедливе.
Творча робота. Скласти
речення із такими протиставленнями:
- не легка, а складна справа;
- не яскраві, а тьмяні фарби;
- не вітряна, а затишна погода.
Українська мова
Тема:Написання -н- та -нн- у прикметниках
- при збігові двох однакових приголосних на межі кореня і суфікса: докорінний, неписьменний, щоденний, осінній, ранній;
- у наголошених прикметникових суфіксах -енн-(ий), -анн-(ий), -янн-(ий), що вказують на міру, більшу, ніж звичайна: здорове́нний, невблага́нний, страше́нний, незрівнянний, незліче́нний.
- у прикметниках-старослов’янізмах: огненний, благословенний, блаженний, окаянний, священний, мерзенний.

Завдання:
Творче конструювання
Від поданих слів утворити прикметники. Виділити суфікси. Пояснити правопис.
Сезон, камінь, глина, пружина, вина, малина, картина, дерево, буква, вогонь, ранок, зміна, письмо, страх, лимон, вікно.
Три-чотири прикметники ввести у словосполучення. Виділити головне і залежне слова.
До прикметників дібрати синоніми з довідки. Пояснити вживання подвоєних приголосних (або його відсутність).
Справедливий, невинуватий, великий, потухлий, безмежний, цілий, надзвичайний, яровий, невимовний, молодий, наспівний, інтенсивний, легковажний.
Довідка: зако(н, нн)ий, безви(н, нн)ий, здорове(н, нн)ий, нескін-че(н, нн)ий, незрівня(н, нн)ий, несказа(н, нн)ий, пісе(н, нн)ий, нап-руже(н, нн)ий, тьмя(н, нн)ий, неподіль(н, нн)ий, весня(н, нн)ий, віт-ря(н, нн)ий, ю(н, нн)ий.
Розподілити риси характеру, притаманні хлопцям (індивідуальні, спільні)
Енергійний , цілеспрямований , відчайдушний,
врівноважений , спокійний, легковажний, непостійний , поступливий,
бешкетник, сміливий , винахідливий, необачний, не любить учитися, добрий,
рішучий, меткий, вигадливий, вірний, співчуваючий, гордий, кмітливий, пустун,
непослідовний .
“За що діти люблять Яву і Павлушу? Як така поведінка може вплинути на виховання підростаючого покоління? З кого брати приклад? З тих хлопців, які випустили під час лекції в клубі пугутькала, внаслідок чого лектор упав із трибуни і вилив собі на голову графин із водою; повісили на телеантену старі дідові підштаники, зіпсували свинарник! Це хулігани! Я згідна з думкою діда Салимона, що це гангстери, а не хлопці! Ким тут захоплюватись? Як можна дозволяти дітям таке читати? Ява і Павлуша тільки прославитись хочуть і не більше!”
Чи підтримуєте ви думку поважної пані, що висловилася в інтернеті про
героїв повісті В.Нестайка?
«Незакінчене речення»
У героях повісті я
впізнаю…
Домашнє завдання
Прочитати
1-3 розділи повісті Я.Стельмаха «Митькозавр із Юрківки».
13.03.23р.
Українська мова
Тема: Написання прізвищ прикметникової форми
Розподілити подані українські прізвища у колонки (письмово ). Видiлити суфiкси у прiзвищах.
Хмельницький, Ільїн, Коцюбинський, Кобилянська, Лесів, Яцків, Вінграновський, Бондарев, Іванишин, Дяків, Котляревський, Щепкін, Дячишин, Грушевський, Старицький, Грицьків, Фадєєв, Руданський.
Творче
конструювання
І. Від
поданих слів утворити прізвища прикметникового типу за допомогою суфіксів -ськ-,
-цьк-, -зьк-.. З двома прізвищами скласти речення, ставлячи прізвища у
непрямі відмінки.
Андрій, Роман, Володимир, Карпо,
чайка
Новгород, коваль, Миргород, груша , чорнявий
Відшукати давні українські прізвища прикметникового походження (7-10). Як пояснити походження цих прiзвищ? Якi народнi уявлення вони передають?
Домашнє завдання(на вибір)
Написати творчу роботу на тему «Нові пригоди Митька
та Сергія».
Виконати
тестові завдання
1.В якому класі
навчалися хлопці?
а) у шостому;
б) у четвертому;
в) закінчили п‘ятий.
2.Яке завдання
на літо отримали хлопці?
а) зібрати
гербарій;
б) зібрати
колекцію комах;
в) записати
народні пісні.
3.Хлопці
вирішили поїхати в село до Митькової бабусі, тому що:
а) хотіли
допомогти бабусі по господарству;
б) хотіли
дізнатися більше про сільське життя;
в) мріяли пожити
на природі без батьків.
4.Митькова
бабуся жила в:
а) с. Васюківці;
б) с. Юрківці;
в) с. Гарбузяни.
5.Хлопці
приїхали до бабусі з:
а) подарунками;
б) рюкзаками,
фотоапаратом, сачками для ловлі метеликів;
в) великим
пирогом.
6.Хто перший
зустрівся хлопцям після приїзду в Юрківку?
а) бабуся;
б) дід Трохим;
в) велосипедист
Василь Трош.
7.Що було в
бурштиновому камінчику, який Вася подарував
хлопцям?
а) павук;
б) метелик;
в) комаха.
8.Що збудували
хлопці біля озера?
а) землянку;
б) курінь;
в) будинок.
9.Звідки хлопці
брали інформацію про таємничу химеру лісового
озера?
а) з бабусиної
енциклопедії;
б) зі слів
жителів Юрківки;
в) з
бібліотечних книг.
10.Яку приманку
взяли хлопці для звіра?
а) корову;
б) козеня;
в) курку.
11.Хлопці були
вдячні Василеві за те, що:
а) він подарував
їм бурштиновий камінчик;
б) він розповів
їм про химеру;
в) він влаштував їм такі чудові канікули.
12.За жанром
―Митькозавр із Юрківки ...‖ це:
а) пригодницька
повість;
б) історичне
оповідання;
в) романтична повість
15.03.23р.
Українська мова
Тема: Узагальнення вивченого з теми "Прикметник"
Лавка “Пошук”. Розподіліть прикметники
за розрядами. Якщо ви правильно виконаєте завдання, з перших букв записаних
слів складеться початок прислів'я: «… не
наносить».
Березовий, мамин, охайний, дружній, дерев'яний,
Елеонорин, низький, дідусів, житній, олов'яний, апетитний, людський,
алюмінієвий, Улянин.
Лавка
«Конструкторське бюро». Нам необхідно відновити слова та пояснити їх правопис. Напишіть правильно складні прикметники
у дві колонки: А) які пишуться
разом; Б) які пишуться через дефіс,
поясніть правопис.
Східно/слов’янський,
сто/метровий, світло/зелений, осінньо/зимовий, добро/чинний, темно/синій, східно/європейський,
холодно/кровний, озерно/болотний, сніжно/білий, багряно/червоний, оче/видний,
сталево/сизий, червоно/гарячий, кисло/солодкий
Вибіркове письмо.
Дуб - священне дерево давніх слов'ян, символ гордості і пихатості. Вінок із дубового листя символізував силу, міць та гідність. Слов'яни-язичники дубові гаї вважали житлами богів, тому вшановували їх та забороняли вирубувати. Довголітнім дубам приносили в жертву биків та хліб.
В Україні теж росте славнозвісний Хортицький дуб-довгожитель, якому майже 2 тисячі років. Міцною деревиною славиться в Україні це дерево-символ.
Бесіда за питаннями:
- Як бібліотекарка оцінила читацьку активність хлопців?
- Як читання книг вплинуло на їх кругозір?
- Що цікавого вичитав Митько в книжках?
- Чому льотчику, Єдиному свідку, хто бачив драконів, не повірили?
- Що цікавого дізналися хлопці про хохулю?
- Які думки виникли у хлопців щодо походження назви села Юрківка?
- Як Сергій запропонував назвати істоту, що, на думку хлопців, живе в озері?
- Що остаточно переконало юних дослідників у наявності чудовиська в озері?
Інтерактивна вправа. Розв’язування ситуативних завдань.
Уявіть, що ви випадково провинилися, зробили якусь шкоду. Признаватися в цьому вам незручно. І тут вас викрили. Як ви будете діяти і чому саме так?
Уявіть, що ви з другом (подругою) придумали якусь гру, але посварилися за розподіл ролей. Вам, як завжди, на вашу думку, випала гірша роль. Що ви будете робити?
А як , на вашу думку, вчинили б Митько та Сергійко в таких ситуаціях? Про це дізнаємось із наступного розділу.
Робота з текстом.
Виразне читання VІІ розділу.
Дослідницька робота над композицією VІІ розділу.
Експозиція: розповідь Митька про особливості полювання на тигрів та необхідність застосування цього методу для того, щоб спіймати чудовисько.
Зав’язка: хлопці впіймали курку, викопали яму й очікували на появу невідомого звіра.
Кульмінація: до ями замість чудовиська потрапляє дід Трохим.
Розв’язка: брехливе виправдовування перед дідом Трохимом, провал операції «Курка».
Метод «Мікрофон»
- Чи можна, на вашу думку, засудити хлопців за те, що обдурили старого Трохима? Як це їх характеризує?
- Чим пояснити доброзичливе ставлення діда Трохима до Сергія з Митьком, хоча через них він мало не покалічився? Обґрунтуйте свою думку.
- Чи можна ставати на шлях брехні заради власних потреб; завдавати шкоди оточуючим?
Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
- Обов’язкове: прочитати VІІІ- ІХ розділи ,скласти запитання до головних героїв твору.
- За бажанням: підготувати ілюстрації: якими ви уявляєте Сергія і Митька.
Спостереження над мовним матеріалом
- Прочитати уривок із повісті В, Нестайка. Пригадати, з якого він
твору. Про що
розповідається в тексті?
Шостий «Б» готувався до
президентських виборів.-Кандидатів було дев'ять. Але семеро з них були нещасні самовисуванці, які жодних шансів не мали, Ми їх
навіть не називатимемо. Реальних
претендентів було двоє - Вовочка Таратута
і Боря Бородавко. Вовочка був білявий, кирпатий, веснянкуватий з
щербатим зубом. І дуже симпатичний. Усі в класі його любили. Особливо за те, що
він увесь час анекдоти про
Вовочку і підсміювався сам із себе, наче то
він був героєм тих
анекдотів. Але Вовочки був один серйозний недолік - Вовочка був ледар. Замість того щоб виконувати домашні завдання, він дивився телевізор. А контролювати його було нікому - батьки цілий день працювали. Тому у Вовоччиному щоденнику раз у раз проскакували то двійки, а то й одиниці...
-
Дібрати заголовок до тексту. Пояснити свій вибір.
-
Знайти числівники. На що вони вказують? Яку
синтаксичну
роль виконують у реченні?
- Визначити, до якої частини мови належать в тексті виділені
слова.
Творче конструювання
Утворити з кожної групи слів
речення, поставивши слова в потрібній формі.
1)П'ять, хлопці, іти. Ліс. 2)
Четвірка, гребці, почати, тренування. 3)Четвірка,
диктант, бути, писати. 4) У, козацький, підрозділ, бути, сотня, чоловік.
- Поміркуйте, чи можна було б скласти речення, не використовуючи
числівники.
04.04.23р.