31.01.23р.
Українська мова
Тема:Вид і час дієприслівників.Творення дієприслівників недоконаного і доконаного виду
Домашнєзавдання:
1. Утворіть від поданих дієслів дієприслівники, користуючись табличкою на ст. 158. Позначте суфікс, визначте вид (доконаний/недоконаний) та час (теперішній/минулий) дієприслівників.
Зразок: знають – знаючи (недоконаний вид, теперішній час),
Роблять –
Зробити –
Думають –
Сказати –
Принести –
Сяють –
Утворіть з трьома
дієприслівниками речення,розставте розділові знаки і підкресліть
дієприслівники.
01.02.23Р.
Українська мова
Тема:Контрольний письмовий твір розповідного характеру про виконання автором улюбленої справи в художньому стилі
01.02.23Р.
Українська література
Тема: Олекса Стороженко "Скарб" Гумористичне зображення головного героя. Скарб – узагальнений образ щастя
Чи замислювалися ви колись над тим, що таке щастя? На це непросте запитання
намагаються відповісти багато письменників різних епох і народів. Мабуть, і ви
ставили собі не раз таке запитання. А чи був щасливий герой оповідання «Скарб»
Павлусь, давайте поміркуємо про це сьогодні на уроці.
Запишіть, будь ласка, в зошити тему
сьогоднішнього уроку. А епіграфом є слова відомого французького письменника
Мішеля де Монтеня: «Наше щастя чи нещастя залежить від нас самих», які
допоможуть розкрити зміст нашого уроку. Тому нам необхідно звернутися до
писемного джерела, безпосередньо до твору.
Пропоную пригадати зміст прочитаного
оповідання, автором якого є О.Стороженко.
Метод «Незакінчене речення»
· Хто такий Павлусь?
· Мати Павлуся була…
· Свої дитячі та юнацькі роки хлопець проводив…
· Парубок був на вигляд…
· Мати не пускала сина на вечорниці, бо…
· Хлопець залишився сиротою через…
· Коли не стало батьків, за Павлом доглядали…
· Увесь свій час Павлусь…
· Парубкові дали прізвисько…
·
На Зелені свята
хлопці пішли…
·
Вони запрошували його
з собою…
·
Щоб посміятися над
Павлусем, вони…
·
І сталося
диво…
·
Окрім багатства
Павлусь мав…
·
Після одруження
Павло …
З прочитаного оповідання ми бачимо,
як легко Павлусеві дістався скарб. Яке цікаве слово? Кожна людина його сприймає
по-різному, але водночас - це щось
цінне, корисне, велике…Якби ми його не трактували, але воно має конкретне
значення. Скажіть, звідки ми можемо дізнатися про значення слів? Так, саме
тлумачний словник містить пояснення слів,зокрема цього слова. Сучасна
українська мова користується великою кількістю тлумачних словників. А ми
скористуємось словником, автором якого є Б. Грінченко
Словникова
робота
Скарб-це…
1.Коштовності,
гроші, цінні речі// Коштовності, гроші та ін., сховані в потаємному місці,
закопані в землю.
2.Духовні та
культурні цінності, що їх створила людина. Мовні скарби.
3.Хто-,що-небудь
надзвичайної цінності з винятковими достоїнствами, якостями// Багатство розуму,
почуттів…// Пестливе звертання до дорогої, любої людини.
4.Господарські
речі; пожитки, майно.
Ще з сивої давнини люди повсякчас шукають
свій скарб – щастя. Так і герої нашого твору, розшукуючи скарб, прагнули бути
не тільки багатими, але й щасливими. Дуже багато про щастя говориться в усній народній творчості, зокрема у
прислів’ях.
Метод «Плутанка»
Відновивши прислів’я, скажіть, які з них
відповідають подіям у творі. Яке з них найвлучніше характеризує героя твору?
Хто горя не
бачив,….
…а родись щасливим;
Без
щастя…..
… не буде й до останку;
Де щастя
родиться,…
… в ліс по гриби не ходи;
Дурень
спить, …
…той і щастя не знає;
Не в кожної
Насті…
…там і зависть плодиться;
Коли нема
щастя зранку, …
…а щастя в головах лежить;
Не родись
вродливим,…
…однакове щастя.
- Бачите, як
народна мудрість влучно розкриває зміст твору. Отож, почувши, якими прислів’ями
можна описати головного героя, ми пригадаємо, як про нього писав автор.
Здавна люди
замислювалися над тим, що таке щастя. Історія Павлуся показує, що безділля і
ситість – це ще не щастя. Не може бути щасливою людина, котра безцільно й
безглуздо проживає свій вік. Хоч і таланило Павлусеві в усьому, але, мабуть,
мало хто хотів би такого щастя. Тому, діти, я бажаю, щоб кожен з вас досяг
свого щастя, знайшов свій скарб у житті.
Домашнє завдання.
1.Виписати з додаткової літератури вислови видатних людей
про щастя.
2.Написати твір-мініатюру «Що таке щастя?»
1.
Тези до
біографії Б. Лепкого.
Богдан
Лепкий (повне
ім'я — Богдан Теодор
Нестор Лепкий) — український поет, прозаїк, літературознавець, критик, перекладач, історик літератури, видавець, публіцист, громадсько-культурний діяч, художник.
Народився
9 листопада 1872 року в селі Кривеньке у сім'ї священика. Учився в Бережанській
гімназії й аж у трьох університетах – Віденському, Краківському,
Львівському.
Спочатку вчителював у Краківській
гімназії, потім став професором української літератури Ягеллонського
університету. З 1899 року жив у Кракові, хоча дуже сумував за Україною.
Серед друзів Б. Лепкого були І. Франко, В.
Стефаник і багато відомих діячів
культури.
У тридцятих роках ХХ століття Лепкий часто
приїжджав із Кракова на Івано-Франківщину в село Черче лікуватися в місцевому
санаторії. Промовистим фактом було те, що 1933 року сільська громада
безкоштовно спорудила для нього будинок, назвавши його «Богданівкою».
У роки Другої світової війни старий,
хворий письменник не тільки втратив роботу в університеті, а й зазнав
переслідувань. Помер Б. Лепкий 21 липня 1941 року в Кракові.
Б. Лепкий — автор літературознавчих досліджень: «Василь Стефаник» (Львів, 1903), «Про житття великого поета Тараса Шевченка…»
(Львів, 1911), «Маркіян Шашкевич: Характеристики українських письменників»
(Коломия, 1912), «Про Шевченків „Кобзар“» (Львів, 1914), «Чим жива українська
література?» (Відень, 1915), «Про життя і твори Тараса Шевченка» (Вецляр,
1918), «Пушкін» (1939), двотомного науково-популярного «Начерку історії
української літератури» (Коломия, т. 1. — 1909; т. 2. —
1912), праці «Наше письменство: Короткий огляд
української літератури від найдавніших до теперішніх часів» (Краків, 1941), розвідок про творчість І. Котляревського, Марка Вовчка, П. Куліша, Ф. Достоєвського, М. Гоголя, Л. Толстого, статей та спогадів
про І. Франка, О. Турянського, М. Коцюбинського, В. Липинського,
нарисів
і статей польською мовою про творчість Ю. Федьковича, М. Драгоманова, М. Старицького, Л. Глібова, М. Рильського, П. Тичини, Є. Плужника, М. Драй-Хмари та інших.
Літературний паспорт твору «Мишка»
Автор. Богдан Лепкий.
Тема: відтворення спостережень мишки за
життям людей різного соціального становища (багатих і бідних) під час війни.
Ідея: возвеличення доброти, порядності, співчуття до
горя інших, взаєморозуміння, щирість, милосердя; засудження жадності, брехні,
пихатості, жорстокості; війни, яка знищує людські чесноти; байдужості до
всього, окрім прибутку, грошей.
Основна
думка: «Хіба
ж папір важніший за життя».
Жанр. Соціально-побутова казка.
5. Чи уважний ти читач.
1. Що раніше лежало в
ящику, де ховали господарі гроші?
А) теслярське приладдя;
Б) рушниця; В) гранати; Г) дитячі іграшки.
2. Кому належать слова:
«одні з голоду гинуть, а другі папір у ящик ховають»?
А) городській мишці; Б) господині; В) сільській мишці; Г) жінці-жебрачці.
3. Як господар збирався
пустити в рух гроші?
А) купити кілька свинок і двоє-троє
телят, підгодувати, продати та знову купити; Б) купити качок і кілька свинок,
підгодувати, продати та знову купити; В) покласти в банк; Г) купити курей та
двоє-троє телят.
4. Господар був
«…товстий, як годований …»:
А) бугай; Б)
кабан; В) ведмідь; Г) кінь.
5. За що господар дорікав
жінці після завдалої мишкою шкоди?
А) не закрила щільно ящик
з грошима; Б) не насипала отруєного
зерна; В) не спіймала мишку; Г)
не хотіла мати у хаті кота.
6. Чому мишка раділа з
того, що її діти не чують розмову господині з жінкою із міста?
А) щоб діти не почали
пищати; Б) щоб діти не хотіли їсти; В)
щоб діти не навчилися брехати, як люди;
Г) щоб діти не хотіли на вулицю.
Характеристика образу мишки
Мишка відмовилася жити в хаті своїх
господарів, бо там панували скупість, ненажерливість, безсердечність. Здорові,
сильні люди забули про честь, взаєморозуміння, милосердя. А мишка добре
розуміє, що від зла ще ніколи й ніде добре не вродило. Вона піклувалася про
своїх дітей і боялася, щоб «не навчилися брехати, як люди, тому й покинула
хату, краще вже жити надворі».
Мишка всі події пропускала через своє
серце, їй шкода голодних городянок, ненагодованого немовляти. Вона вміє
розрізняти справжні і несправжні цінності.
· Які риси характеру притаманні мишці?
Домашнє завдання
На основі твору Б. Лепкого записати «Моральний кодекс людини».
14.02.23р
Українська мова
Тема:Прислівник: загальне значення,морфологічні ознаки,синтасична роль
Домашнє завдання:
Вивчити правило&29, впр 321(п.с.р);для учнів дост. і вис. рівня - приготувати твір-мініатюру на тему «Ранньоквітучі рослини України», використовуючи прислівники.
15.02.23р.
Українська мова
Тема:Розряди прислівників
Розрізняють сім розрядів прислівників: якісно-означальні, кількісно-означальні, способу дії, місця дії, часу дії, причини дії, мети дії.
Якісно-означальні. Як?: гарно, весело;
Кількісно-означальні: Скільки? Наскільки? Якою мірою?: дуже, ледве;
Способу дії: як? яким способом?: босоніж, верхи;
Місця дії: Де? Куди? Звідки?: згори, праворуч;
Часу дії: коли? З якого часу?: вчора, навіки;
Причини дії: Чому? Через що?: спросоння, спересердя;
Мети дії: З якою метою? Для чого?: назло, напоказ.
Деякі прислівники можуть означати стан людини, природи або ставлення людини до висловлюваного: соромно, спекотно, потрібно. В односкладних реченнях такі прислівники виступають присудками: Мені самотньо на душі.
Записати вислови. Знайти прислівники і з’ясувати, яким
членом речення вони виступають.
1)Всюди добре, а дома найліпше. 2)Біда
Україні: і відтіль гаряче, і звідсіль боляче. 3)Знищ ворога сьогодні, бо завтра
нашкодить.(Нар. Творч.) 4)Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може
й сам викликати повагу до себе. (О. Гончар) 5) Хай живе братерська єдність від
сьогодні й навіки. (П. Тичина) 6) Грудьми ставай назустріч злій погрозі. (М.
Рильський).
Виписати прислівники, згрупувавши їх
відповідно до розрядів за значенням.
Прочитати текст уголос. З’ясувати стиль і тип
мовлення. Дібрати до тексту заголовок.
Дивлюся на рідну
землю і дивуюся її незбагненній красі! Скільки навкруги чарівних, незабутніх
куточків! Але я найбільше люблю річку, ту, яка повільно тече повз мою
Баратівку.
Інгулець! Річка мого дитинства!
Привітно і лагідно несе вона свої води у синій Дніпро. Небо купається у теплій
прозорій воді, а пухнасті хмари висять над річкою, ніжно заглядаючи у її
прозору глибочінь. Іноді здається, що вони п’ють з неї воду, щоб потім повернути
рясним дощем… ( Т. Сокол)
Указати на
прислівники, визначивши їх розряд за значенням і синтаксичну роль.
Дібрати
синоніми до прислівника ніжно. Скласти з ним речення.
Домашнє завдання:
З поданими словами скласти словосполучення,
дібравши прислівники з довідки. Визначити головне й залежне слова. Дослідити,
до яких частин мови можуть належати прислівники.
1) Просуватися… 2) Оглядаючи… 3) Спокійно… 4)
Спів… 5) Читання… 6) Виконаний… 7) Зібравшись… 8) Танець…
Довідка: дуже, нашвидку, повільно,
по-кошачому, навприсядки, надворі, здивовано, сьогодні.
Визначити розряд за значенням прислівників.
15.02.23р.
Українська література
Тема: ЛінаКостенко Ідея зіткнення неповторності й буденності в «Кольорових мишах». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни
ДОМАШНЄ
ЗАВДАННЯ
Обов'язкове:
1. Допрацювати образон або створити інший.
2. Виразно читати вірш.
За бажанням:
3.Підготувати
розповідь про якусь особливу, знайому тобі людину.
Поема «Чайка на крижині» складається з п'яти частин:
«Надбережжя», «Крига на Одрі», «Крила», «Грунт», «Усміх», кожна з яких має свій
зміст, закінчену думки, але в той же час пов'язані з перебуванням Л. Костенко у
Польщі, зокрема, у морському порту Щецина, де Ліна спостерігає за красою Одри,
кораблями біля причалів. Наступала весна, скресала крига. На одній з крижин
вона побачила чайку. Це підштовхнуло її до роздумів про смисл життя людини. Героїня твору любить Польщу за її легенди, мову,
звичаї, дружбу, щирість, але для неї рідний край — наймиліший. Одного разу вона
побачила корабель з прапором рідного краю, який збентежив її душу і
серце. І лірична героїня остаточно зрозуміла, що, де б ти не був, але
батьківська земля, рідний край для кожної людини є наймилішим.
Саме в цей час вирішувалось
наболіле для авторки: переїжджати до Польщі, на Батьківщину коханого, чи
залишитись на Україні? Уже народилась донечка – Оксана (тепер Оксана
Пахльовська, відомий учений, перекладач, поетеса). Патріотизм, велика мужність,
незламність – перемогли. Л. Костенко обирає Україну, а звідси – розлука з
рідною людиною. Такі життєві круговерті народжують Музу – з’являється поезія
«Поїзд у Варшаву» і поема «Чайка на крижині», де ми спостерігаємо зболені
роздуми, переживання і навіть сумніви.
Читаючи поезію «Крила» Л. Костенко, кожний із вас, мабуть, звернув увагу на
символічне значення людських крил. Чим дорослішою стає людина, тим і крила її
стають більшими. У вірші Ліни Костенко «Крила» конкретним художнім образом є
крила (один план художнього зображення), а
прихованим реальним явищем є такі людські якості, як піднесення,
натхнення, упевненість, незалежність (другий план художнього зображення). Отже,
образ крил в однойменному творі Ліни Костенко алегоричний.
Для чого людині
потрібні крила? Хіба вона літає? Так. Людина літає не тільки уві сні. Крила для
кожного є тим глибоким духовним наповненням, що проявляється індивідуально.
Чому людина має
крила, а не може полетіти? Це залежить у більшій мірі від неї самої, її
прагнення, бажання, цілеспрямованості, наполегливості, старанності.
Тому кожен
повинен прагнути до самоствердження, подолання життєвих труднощів у сучасному
житті, а цьому допоможуть наші крила.
Домашнє завдання
- вивчити один
із віршів напам’ять (на вибір)
- підготуватися до міні – диспуту про необхідність бути духовно багатою та розвиненою людиною.
21.02.23р.
Українська мова
Тема: Ступені порівняння прислівників
Утворіть від поданих слів (де це можливо)
просту та складену форми вищого й найвищого ступенів порівняння (письмово)
Весело, зовні, дорого,упевнено, гарненько,
занадто, надалі, вдвоє , менше, міцно, рівно, близько
Зразок. Весело - веселіше, більш/менш
весело, найвеселіше, найбільш/найменш весело.
Написати твір – роздум на тему: Жити - значить безупинно рухатися вперед», використавши різні ступені порівняння прислівників(вис.рівень).
22.02.23р.
Українська мова
Тема:Урок мовленнєвого розвитку.Складання анотації на книжку з використанням прислівників
Домашнє завдання :скласти анотацію на прочитану книжку.
22.02.23р.
Українська література
Тема: Позакласне читання.Б.Лепкий "Цвіт щастя"
Сюжет.
Малий хлопчик поцікавився у мами про смисл слів “щастя”, “доля”, які він часто чув у мові дорослих. Мати розповіла сину про чарівний цвіт щастя. Саме цього цвіту хлоп’я вирішило дістати. Тому він, дочекавшись коли мати заснула, пішов до ставка. Хлопець зайшов у воду і ніби відчув, як його несе хвиля. “Вже він по груди пірнув у глибоку воду, вже лиш головку видно, лиш руки, лиш волосся сплило…” Незабаром хлопець опиняється вдома, біля його ліжка сидів лікар. Хворий хлопець марив квіткою щастя. Багато часу минуло. Маленький кучерявий хлопець виріс і пізнав усі квіти на світі. І хоча він знає, що немає справжньої квітки щастя, але не припиняє її пошуки.
Обговорення змісту новели за запитаннями:
- Яке враження справив на вас твір?
- Чи можна зіставити головного героя
із самим автором? Чому?
- Як мати пояснює дитині, що таке
щастя і доля?
- Про який цвіт почув хлопець від
матері і зацікавився ним?
- Чому квітка щастя у творі названа
райською?
- Які ви знаєте народні легенди про
квітку щастя?
- Чому, на думку хлопчика, люди не
могли нарвати квітів щастя?
- Чи прокидалися ви коли-небудь
вранці-рано? Чи спостерігали за змінами, які відбуваються в природі зі сходом
сонця?
- Які зміни
відбулися, коли хлопець став дорослим?
- Чи будете ви
шукати свою квітку щастя і як саме?
Характеристика образу хлопчика.
Орієнтовний план до характеристики .
1) Хлопчик,
який шукає квітку-щастя.
2) Портрет і
зовнішність героя.
3) Риси
характеру хлопчика:
а) допитливий;
б) цілеспрямований;
в) наполегливий;
г) здатний до
глибоких почуттів і співпереживань;
д) мрійник і
фантазер.
4) Сприйняття
квітки-щастя хлопчика вже дорослим.
Бесіда за запитаннями.
- Про що свідчить допитливість хлопчика?
- Як герой
сприймав красу ранку?
- Що відчував хлопчик, коли потрапив у воду?
- Про що
свідчить перемога хлопця над власною хворобою?
- Чому вже дорослий хлопець продовжує пошуки
квітки-щастя?
- Як ви вважаєте, чи знайде хлопець
квітку-щастя?
Домашнє завдання.
Написати твір-роздум
: « Чи легко бути щасливим?»
Намалювати власну
квітку-щастя.
01.03.23р.
Українська література
Тема:Контрольний твір на тему:"Ти знаєш,що ти - людина..."
Чому ти прийшов на цю землю саме в ролі людини? Ти знаєш? Чому ти розумієш цей світ саме так? Чому ти проживаєш це життя? Такі філософські запитання не одне століття залишаються без однозначної відповіді, адже справді, погляди кожної людини унікальні, несхожі на чужі. Саме це й вирізняє людину з неймовірного різноманіття живого на нашій планеті. Ми повинні бути вдячними за те, що народилися людьми. Адже це відкриває нам неймовірні можливості пізнати цей світ у всіх його проявах.
Василь Симоненко у своєму вірші запитує, чи усвідомлюєш ти, що іншого такого в цьому світі не існує, а ти — унікальне створіння, неповторне у своєму роді. Свою унікальність потрібно цінувати, берегти, не уподібнюватися до тих, хто вже розпрощався з нею через свої лінь, байдужість, заздрість. Ці риси знищують людину морально, тим самим знищуючи неповторність її світогляду. Потрібно якнайшвидше позбутися таких початків у своїй душі.
Поет нагадує: завтра тебе вже може тут не бути, тому живи. Люди не вічні. Наш час має обмеження і тільки тобі вирішувати, як його використовувати. Не перетворюйся на рослину, твори життя своїми руками. Кожна людина має стільки можливостей, щоб жити повноцінним життям: співати, танцювати, подорожувати, просто спостерігати за пейзажем з вікна свого будинку. Цінуй життя, і ти будеш найщасливішою людиною на землі. Для тебе, людино, створено усе на землі — «озера, гаї, степи». Ти щасливий, бо ти можеш насолоджуватися красою, що переповнює наш світ.
А ще ти маєш унікальну можливість любити інших людей, творити для них добро. Прекрасне почуття кохання обов’язково наповнить твоє серце, головне не проігнорувати це почуття. Люди, ховаючись за якимись своїми страхами й стереотипами, пропускають повз себе найцікавіші, найпрекрасніші моменти свого життя. Щоб бути справжньою людиною, потрібно вміти любити інших людей, на цьому наголошує Василь Симоненко:
І жити спішити треба,
Кохати спішити треба —
Гляди ж не проспи!
Втрачаючи можливість дарувати свою любов іншим, ми втрачаємо шанс отримати любов взамін, ми перестаємо бути потрібними.
Щоб прожити життя, як належить, потрібно усвідомити неповторність свого існування, його цінність. Розставляючи пріоритети, мусиш пам’ятати, що твоє життя матиме таку цінність, яку ти сам йому надаси. Важливо за будь-яких обставин залишатись людяним, це вбереже від багатьох неприємних речей, як, наприклад, докорів сумління. Ти прийшов на цю землю, щоб жити й приносити добро у світ, тож не заважай це робити іншим людям. Хочеш ти цього чи ні, але мусиш навчитися жити з розумінням того, що кожна людина має свої вподобання, смаки і погляди. Тобі не вдасться всіх переробити під себе, тому просто вмій чути й слухати інших людей, вчися разом з іншими і вчи їх, зважаючи на власний досвід. Цінуй вчорашній досвід, сьогоднішній день і майбутню перспективу.
Отже, ти — людина, якщо усвідомлюєш не лише свою фізичну сутність, але й духовну. Ти — людина не лише як біологічний вид, а й як унікальне творіння, що немає собі подібних ніде. Ти про це знаєш?
01.03.23р.
Українська мова
Тема:Букви-н-,-нн- у прислівниках
Домашнє завдання:
Вивчити правило ст.176. Впр 392(п.с.рівень);впр 398(д.в.рівень).
03.03.23р.
Українська література
Тема:В.Симоненко"Лебеді материнства"
Літературний рід: лірика
Жанр: ліричний вірш (колискова)
Вид лірики: громадянська
Стиль – модернізм.
Провідний мотив: любов до матері й Батьківщини.
Віршовий розмір: хорей
Тип римування: суміжне
Форма оповіді: монолог
Тема вірша «Лебеді материнства»: відтворення материнського співу над колискою дитини, в якому висловлюється тривога жінки за долю сина, чистоту його душі.
Ідея: уславлення материнської любові, яка буде супроводжувати її дитину протягом життя; мати, як і Батьківщина, єдина, неповторна для кожної людини.
Провідний мотив вірша “Лебеді материнства”: материнської любові до дитини, турботи про її долю; возвеличення любові до матері, Батьківщини.
Основна думка «Лебеді материнства»
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Художні засоби «Лебеді материнства»
епітети: «зорі сургучеві», «мавки чорноброві», «білява хата», «лебеді рожеві», «тихі зорі», «золоте сузір’я», «хмільні смеркання», «сиві очі».
Метафори:«мріють криками… лебеді», «темряву тривожили… півні», «танцювали лебеді», «заглядає в шибку казка», «лебеді… лоскотали марево», «…будуть мандрувати очі материнська і білява хата», «прийдуть верби і тополі», «стануть… листям затріпочуть… душу залоскочуть».
повтори: «Виростеш ти, сину» – «Виростуть з тобою приспані тривоги»; «Можна все на світі вибирати» – «Вибрати не можна тільки Батьківщину»;
Порівняння: «лебеді, як мрії».
звертання: «біжи, досадо, не вертай до хати»; «Можна все на світі вибирати, сину».
На початку вірша перед маленьким героєм постає захоплюючий і чарівний світ казки, який бентежить і манить його. Потім мати каже синові напутнє слово, адже колись він вирушить у життєву дорогу і буде змушений робити важкий вибір.
Музику на пісню “Лебеді материнства” поклав композитор Анатолій Пашкевич.
Образи та символи «Лебеді материнства»
Мати є символом усіх духовних речей. Мати джерело духовності, усього доброго і ніжного.
Лебеді — символ чистоти та милосердя, символ любові та вірності, Діви Марії. Тобто, у цій поезії це птах матері.
Верби і тополі, білява хата – символи України;
Зорі – присутність божества, ангела-посланця Бога, надія.
Лимани (вода) символ народження; символ мінливого людського життя.
Півень є символом пробудження життя.
Жанр «Лебеді материнства»
За формою це, власне, колискова пісня. Головне в поезії — побажання синові вирости справжньою людиною, вірним сином України. Мотив вірша — материнська тривога за долю її сина, перед яким відкривається дійсність, виповнена дива та любові, яку охороняють, «мавки чорноброві», та водночас постають і суворі реалії,— від них прагне вберегти дитину материнське серце. Та «приспані тривоги», «чуже поле» — неминучі, і протистояти їм може тільки людина з твердим переконанням, з органічним чуттям родової пам’яті, з великою волею бути самою собою.
Особливості назви поезії
Назва поезії романтична. В. Симоненко знайшов проникливі яскраві образи, щоб передати силу любові до Батьківщини, до рідної української землі. Почуття патріотизму — найсвятіше почуття людини. Кожен з нас любить землю, де він народився, виріс, мову, вперше почуту з уст матері, вулицю, на якій зростав. Любить сильно, щиро. А от знайти слова, щоб виразити свою любов,— важко.
В. Симоненко такі слова знайшов. Він зумів передати у «Лебедях материнства» й інтимність любові до рідної матері, й любов до прекрасної неньки нашої — України у простих, щирих словах.
Композиція «Лебеді материнства»
Твір побудований як колискова, в якій матір, співаючи, мріє про щасливу долю своєї дитини: щасливе життя, гарну дружину, вірних друзів.
Він умовно ділиться на дві частини. У першій ми відчули материнську ласку й турботу про малого сина (він ще в колисці); у другій — йдеться мова про клопоти, які буде мати вже дитина дорослою людиною (і мавки чорноброві, і диво-наречені, і брати по духу). Але за сином «завжди будуть мандрувати очі материнські і білява хата».
Сюжет «Лебеді материнства»
Починається вірш зі своєрідної розмови поета з сином про те, що він, підрісши, вирушить у життєву дорогу — з дорогою часто зв’язані зміни в людськім житті.
Поет говорить про зустрічі, які чекають на сина на життєвих шляхах, про майбутнє кохання, друзів, дружину. Все, все може вибирати людина. І шляхи, якими піде. Та завжди з сином будуть «очі материнські і білява хата». Звернемо увагу на епітет «білява хата» — він не тільки передає традиційний білий колір хати, а й наче олюднює її, створює таке враження, неначе йдеться про живу істоту, людину.
Шлях, у який виряджає сина поет, сповнений тривог і небезпек. Та сили юнакові, мужності надає рідна земля, любов до неї.
Завершується поезія «Лебеді материнства» крилатою фразою, що здається створеною не Симоненком менш як тридцять років тому, а в сиву давнину і самим народом,— стільки в ній геніальної простоти, мудрості, глибини почуття й думки:
Можна все на світі вибирати, сину,
Вибрати не можна тільки Батьківщину.
Римо-ритмічні особливості поезії
Вірш нагадує коломійки. Симоненко звертається до двовіршового чотирнадцятискладового рядка, поступово переходячи до дванадцяти- та тринадцятискладового розміру.
«Лебеді материнства» історія написання
Мати — найдорожча у світі людина. Їй несе людина болі й радощі, сумніви й успіхи, помилки й гріхи. З нею хочеться порадитись, поділитись турботами, покаятись їй у гріхах. І хіба може бути присутній при цій сповіді хтось третій? Бодай навіть брат, сестра, чи й батько? Ні — з матір’ю на самоті. Такою була для Василя мама, Ганна Федорівна Симоненко-Щербань, людина з щирою поетичною душею, закохана у народну пісню, передала все це синові, виховувала його за мудрими заповідями народної педагогіки. Природа наділила літературними здібностями і саму Ганну Федорівну. Був у неї зошит «Перлини поміж людей», куди збирала вона прислів’я, приказки у рідних Біївцях. Багато серед них придуманих матір’ю поета. І багаті вони на гумор і глибину думок, що тривожили її свідомість. Саме образ мами є основним у творі.
За збірку «Лебеді материнства» В. Симоненку присуджено Державну премію України ім. Т. Г. Шевченка. Мелодійна основа вірша та мотив материнської любові настільки полонили композитора Андрій Пашкевича, що він поклав цей твір на музику.
Домашнє завдання:
1.Вивчити напам’ять вірш “Лебеді материнства”.
2.Намалювати
малюнок до поезії «Лебеді материнства».
14.03.23р.
Українська мова
Тема:Не та ні з прислівниками
Домашнє завдання:вивчити правило ст. 178. Впр 411(п.с.р).
Складіть по два речення так, щоб у першому
випадку не було префіксом, а у другому — часткою. Підкреслити прислівники як
члени речення.
Нерадісно — не радісно, недорого — не дорого, недалеко —
не далеко, неголосно — не голосно, нелегко — не легко(д.в.р)
15.03.23р.
Українська мова
Тема:И та І в кінці прислівників
Букви и та і в кінці прислівників пишуться відповідно до правильної вимови: и — після букв, що позначають тверді приголосні (навкруги, навпаки, трохи, по-людськи), і — після букв, що позначають м'які і пом'якшені приголосні звуки (тричі, нарешті, опівночі, насторожі).
Пишеться и | Пишеться і |
---|---|
У кінці прислівників після г, к, х завжди пишеться -и: навкруги, верхи, трохи, тільки, наскільки, навіки, заввишки, залюбки, мовчки, пішки, навпомацки, навпаки, дибки, звідки (але звідкіль, звідкіля), тутечки; по-товариськи, по-молодецьки, по-чеськи. | |
Після ч, ж у кінці прислівників пишеться -и в прислівниках типу по-вовчи та у віддієприслівникових прислівниках із суфіксами -ачи (-ячи): по-дівочи (частіше по-дівочому), по-заячи (частіше по-заячому), по-ведмежи (частіше по-ведмежому); нехотячи (частіше нехотя), лежачи, стоячи. | Після ч, ж у кінці прислівників пишеться -і в усіх інших випадках, зокрема в прислівниках двічі, тричі, вночі, опівночі, позаочі, насторожі. |
Переписати речення, на місці
крапок уставляючи и або і.
І. Мовчк.. струни на бандурі я перебираю. (П.Куліш.) Уноч.. мені
приснилась мати. (Д.Луценко.) Мати – досвітня пташинка. Здосвіту віч не зімкне,
ходить по хаті навшпиньк.., щоб не збудити мене. (І.Гнатюк.) Скільки ласки й
турботи віддали залюбк.. ви, щоб у зорях сіяла українська земля. (Д.Луценко.) Все людям глузду не стає спокійно вік
прожити вкуп.. . (М.Самійленко.) Березі я, мов матері, вклонюся й
поплачу мовчк.. на її плечі. (Є.Гуцало.) Звичайно, спогади почаст.. й фантастичні розмови нашої хистку являли
вісь. (М.Рильський.)
Вибірковий розподільний диктант. Прислівники з и та і на кінці виписати в дві колонки.
Домашнє завдання:
Вивчити правило ст 171.Впр 383(п.с.р.)
Утворіть від поданих слів прислівники, пояснити написання
кінцевої букви. Із трьома прислівниками складіть речення.(в.д.р).
В, осінь;
по, вовк; на, вік; по, молодець; по, юнак; в, ніч; мовчати; три; на, в, круг;
без, вість; за, в, глибина.
17.03.23р.
Українська література
Тема:Степан Процюк. «Аргонавти» - третя історія Марійки та Костика
Домашнє завдання:
1.Доберіть і запишіть назви до глав повісті С. Процюка «Аргонавти».
2. Підготуйтеся до читання за ролями глави 16.
04.04.23р
Українська мова
Тема:Написання прислівників окремо,разом,через дефіс
Немає коментарів:
Дописати коментар